Carturbo

Warsztat samochodowy w Płocku Carturbo

 

porady eksplotacyjne w warsztacie samochodowym w Płocku

 


Dzisiejsze auta to skomplikowane konstrukcje mechaniczne wyposażone w mnóstwo urządzeń elektronicznych. Nawet z pozoru nie groźne usterki i niedomagania mogą doprowadzić do kosztownych napraw. Jak więc zminimalizować ryzyko wizyt w serwisach i warsztatach . Czy użytkownicy mogą w jakiś sposób wpłynąć na bezawaryjność. Okazuje się , że tak i to w dość dużym stopniu. Sposób użytkowania samochodu, a także jego serwisowanie może wydłużyć trwałość podzespołów nawet dwukrotnie. Jak więc postępować, jakie wyrobić w sobie nawyki dotyczące stylu jazdy i jakie stosować płyny eksploatacyjne. O tym wszystkim poniżej.

 

 

 

 

 

 

Oleje i płyny eksplotacyjne - auto serwis Płock

 

Oleje i płyny eksploatacyjne kupujemy tylko najwyższej jakości, markowe i najlepiej ze sprawdzonego źródła.
Dlatego też warto zaopatrywać się w olej silnikowy w dużych supermarketach. Tam ryzyko kupienia podróbki jest najmniejsze ze względu na duże obroty i transporty bezpośrednio od producenta. Warto też zwrócić uwagę na opakowanie produktu, czy jest ono wykonane z dużą starannością. Wielokrotnie już zostało udowodnione, że na oleju nie warto oszczędzać. Parametry podane na opakowaniu: np: 10w/40 to tylko dwie suche liczby które w zasadzie o oleju nic nie mówią. Pierwsza z nich określa lepkość dynamiczną - czyli jak olej zachowuje się w niskich temperaturach. Druga natomiast lepkość kinetyczną czyli dokładnie przy 100 st. C. Największe znaczenie ma jednak parametr HTHS- oznacza on lepkość oleju mierzoną przy 150 st.C pod dużym obciążeniem. I ten parametr już bardziej odpowiada temu co tak naprawdę dzieje się bezpośrednio na tłokach naszego silnika. Mówiąc o oleju silnikowym należy zwrócić uwagę , że kluczową i zasadniczą rolę odgrywają w nim : dodatki uszlachetniające.

 

 

 

Zalicza się do nich substancje : zmniejszające tarcie, czyszczące ,poprawiające przewodność cieplną rozpuszczające złogi olejowe, antypienne, powodujące niskie parowanie, lotność, zwiększające odporność na starzenie, utlenianie itd. To one stanowią o jakości danego oleju, a dokładnie ich
ilość , czystość, jakość i właściwy dobór proporcji. Analogicznie jest jeżeli chodzi o oleje przekładniowe stosowane w skrzyniach biegów manualnych, ale przede wszystkim, bardzo wrażliwych nowoczesnych skrzyniach automatycznych. Warto jeszcze wspomnieć o tzw. olejach long life - czyli oprzedłużonym okresie eksploatacji. Są to oleje długo dystansowe droższe w zakupie, które zachowują swoje parametry, nawet po przebiegach sięgających rzędu 30 tys km. Wszystko jednak zależy od stanu zużycia silnika i osobiście nie polecamy stosowania takich olejów do silników z przebiegiem powyżej 100 tys km.

Filtr powietrza. Nie ma się co łudzić, że tańszy papierowy zamiennik będzie choć w połowie tak dobry jak oryginalny. Zadaniem filtra powietrza jest zatrzymywanie zanieczyszczeń stałych różnej wielkości. Wyróżniamy tutaj zanieczyszczenia duże , średnie , małe i bardzo małe.

filtry oleju w auto naprawy płock

 

Tanie filtry- mają zdolność do zatrzymywania tylko dużych i średnich cząstek. Filtr powinien posiadać także swoją pojemność, czyli możliwość przyjęcia dużej ilości zanieczyszczeń, bez pogorszenia swoich parametrów przepustowości. Duże znaczenie mają także : opory przepływu i jakość filtrowania. Zastosowanie taniego filtra spowoduje przenikanie zanieczyszczeń do silnika co doprowadzi do : uszkodzenia DPF/FAP, turbosprężarki, przepływomierza pierścieni , gładzi , tłoków, przylgni zaworowych , a także do zaburzeń w pracy czujników w kolektorze dolotowych i wydechowym. Sytuacja jest bardzo podobna w porównaniu do filtrów paliwa i oleju. Z tym ostatnim dochodzi jeszcze problem zaworka znajdującego się w filtrze, który zapobiega cofaniu się oleju do miski. Jeżeli jest on słabej jakości i przepuszcza- każdy rozruch silnika będzie "suchym startem" tzn: olej pózniej dotrze do panewek, hydronapinacza rozrządu, turbosprężarki itd. To spowoduje szybsze ich zużycie. .

Kupowanie tanich części zamiennych. Ogólnie nie popłaca i potrafi się mścić w najmniej oczekiwanym momencie. Jeżeli już chcemy zaoszczędzić to tylko kupujmy części średniej jakości w średnich cenach. Te najtańsze są z reguły mało dokładnie wykonane, kiepsko pasują, potrafią być niedowymiarowane, a materiały z jakich zostały zrobione czasami wołają o pomstę.





Tanie klocki hamulcowe i tarcze : to gorsza skuteczność hamowania, do tego duże pylenie co powoduje trudności w utrzymaniu czystości aluminiowych felg , hamulce potrafią piszczeć, wydzielać drażniący zapach, a tarcze łatwo się odkształcają. Do powolnej i rozsądnej jazdy wystarczą, ale przy bardziej dynamicznej będą problematyczne i będą bezpośrednio wpływały na obniżenie bezpieczeństwa. Tanie elementy zawieszenia i końcówki drążków potrafią nie przetrwać na polskich drogach 10 tys km. Montowanie takich zamienników dla siebie do swoje auta mija się z celem. Koszty robocizny na przestrzeni lat będą liczone kilkukrotnie w porównaniu do tego gdybyśmy zamontowali oryginał i mieli 60 tys km spokoju.


eco driving - samochodowy warsztat w płocku prezentuje

 

Eco-driving - sztuka oszczędnej jazdy. Fakty, mity i cała prawda.

Wydawać by się mogło, że połączenie ekologii z ekonomią to sposób na załatanie domowego budżetu, poprzez ograniczenie spalania paliwa o nawet 30%. Jest wiele zasad i teorii eco-drivingu. Postaramy się je nieco przybliżyć, wskazać zalety i wady, a to wszystko po prostu z miłości do samochodów , dla bezpiecznego i bezawaryjnego użytkowania.

1. Hamowanie - koronną zasada eco-jazdy jest hamowanie biegami. Wymaga od nas przewidywania sytuacji na drodze . Jeżli w odległości kilkuset metrów widzimy zapalające się czerwone światło, to powinniśmy stopniowo zmieniać bieg na niższy. W ten sposób oszczędzamy układ hamulcowy : zaciski , tarcze klocki i płyn . Dodatkowo zdejmując nogę z gazu odcinamy dopływ paliwa do silnika, a podciśnienie wytwarzane nad tłokami zwalnia pojazd. Komputer pokładowy pokazuje magiczne spalanie 0.0 l/h - wtryskiwacze są zamknięte, podczas gdy na biegu jałowym jest to : 0,6 - 1.5 l/h.


W ten sposób do skrzyżowania dojeżdzamy żółwim tempem powodując czasami niepokój nerwowy u innych użytkowników drogi. Owszem według znawców zyskujemy w ten sposób około 0,6-1.5 l/h paliwa. Nie jest to do końca prawda - ponieważ na przejazd samochodu składa się - czas przyspieszania , czas jednostajnego poruszania, czas hamowania i czas oczekiwania na skrzyżowaniu. Załóżmy więc mocno optymistycznie , że 1/4 części całej naszej miejskiej jazdy to hamowanie silnikiem . Tak więc nasz zysk paliwa zmniejsza się już czterokrotnie. Co jeszcze zyskujemy oprócz oszczędności paliwa? Na pewno mniejsze zużycie klocków i tarcz . W zamian jednak otrzymujemy większe zużycie opon- kół napędowych, półosi, łożysk w kołach, skrzyni biegów, synhronizatorów, koła dwumasowego, tarczy sprzęgłowej, układu korbowo-tłokowego, poduszek pod skrzynię biegów i silnikiem itd , czyli wszystkich tych elementów które przejmują rolę hamulców. Co więcej - dotychczas silnik w trakcie przyspieszania był generatorem mocy, a teraz jest jej odbiornikiem więc zwrot sił działających na podzespoły jest przeciwny w stosunku do przyspieszania. Taki stan rzeczy nie jest bez znaczenia dla wyżej wymienionych elementów. A co z naszymi światłami stopu które się nie zapalają - wprowadzamy w błąd kierowców jadących za nami ? Czy to jest bezpieczne?

2. Rozruch zimnego silnika i natychmiastowa jazda. Szczególnie zimą wielu kierowców, uruchamia pojazd pozostawiając go na biegu jałowym i zaczyna odśnieżanie. I to jest prawidłowa procedura. Natomiast według zasada eco-drivingu, powinniśmy najpierw odśnieżyć, samochód wsiąść do niego, uruchomić i od razu ruszyć. Większość doskonale wie , że w takiej sytuacji będzie problem z zaparowanymi szybami od wewnątrz, że mają tendencję do zachodzenia szronem, a włączanie klimy zimą nie jest już przecież eko.
A teraz trochę od strony: mechanicznej, fizycznej, chemicznej i materiałoznawstwa. Zimny olej silnikowy w temp. -20st.C to konsystencja budyniu, zanim dotrze we wszystkie zakamarki silnika to trochę potrwa. Nagłe zmiany temperatur nie są dobre - ani dla ludzi, ani dla roślin, ani dla żadnych urządzeń mechanicznych i elektronicznych. Silniki zbudowane są z różnych stopów metali : żeliwa , aluminium , stali, które połączone są śrubowo lub zaprasowane i każdy z tych metali różnie reaguje na zmiany temperatur. Po prostu posiadają inną rozszerzalność cieplną. Dlatego też w trakcie rozgrzewania na styku ich połączeń występują duże naprężenia. Takie gwałtowne rozgrzewanie silnika potrafi być fatalne w skutkach. Na uszkodzenia szczególnie narażona jest uszczelka pod głowicą i turbosprężarka.

Eko- driving to tak naprawdę : właściwa zmiana biegów, ustalony i przemyślany plan podróży, znajomość zasad użycia tempomatu, kontrola ciśnienia w ogumieniu i chyba najważniejsze: przewidywanie - czyli możliwość szerszej oceny sytuacji na drodze, zdecydowane przyspieszenie w razie możliwości załapania się na tzw" zieloną falę".

Podsumowanie:
kontrolka check engine- warsztat samochodowy Płock

 

 

Dzisiejsze samochody to skomplikowane maszyny wyposażone w najnowszą technologię mechaniczną i zaawansowaną elektronikę. Przykładowo: dokładność wykonania wtryskiwaczy common rail w dieslach to rząd wielkości jednego mikrona dla zobrazowania sytuacji jeden mikron to jedna setna części ludzkiego włosa. Jakiekolwiek zanieczyszczenia, zasiarczenia paliwa mogą doprowadzić do poważnych awarii. Pod żadnym pozorem nie wolno lekceważyć żółtych kontrolek na desce rozdzielczej które informują o jakiś nie prawidłowściach.

Jeśli silnik pracuje nierówno, słychać , że przerywa, cierpi na tzw : "wypadanie zapłonów" nie wchodzi na obroty , kopci , drży, głośniej pracuje niż zwykle, warto skontaktować się z mechanikiem , przeprowadzić choć wstępną diagnozę, zapytać się: czy można użytkować, bez większych konsekwencji.