Carturbo - auto serwis Plock , auto naprawa Płock , warsztat samochodowy Płock

Warsztat samochodowy w Płocku Carturbo

 

Mechanik samochodowy Płock, Auto Serwis Płock, Auto Naprawa Płock

Turbo

test turbosprężarki w warsztacie samochodowym w PłockuTurbosprężarka:- to najprecyzyjniejsze urządzenie współpracujące z silnikiem. Jest ona skomplikowanym mechanizmem narażonym na działanie ogromnych sił i bardzo wysoką temperaturę. By służyła długo i bezawaryjnie wymaga naprawdę specjalnego traktowania. Nie chodzi tu wcale o delikatność w czasie jazdy, czy też powściągliwość przy wciskaniu pedału gazu. Jak więc postępować by długo i bezproblemowo cieszyć się jej bezawaryjną pracą? Przeprowadzone badania dowodzą, że 80% uszkodzeń turbosprężarek spowodowane jest błędami eksploatacyjnymi i zaniedbaniami użytkowników. Tylko 20% uszkodzeń to samoistne zużycie. Tak więc, właściwe obchodzenie się i stosowanie kilku żelaznych zasad znacznie wydłuży jej żywotność.


Najważniejszy jest olej : jego jakość , czystość ,a dokładnie płynność i lepkość w ekstremalnych temperaturach. Ponieważ w turbosprężarce panuje często temperatura przekraczająca 500 st.C, olej - jest jedynym czynnikiem jaki chłodzi i smaruje. Jego zdolność odbierania ciepła, przewodność, odporność na koksowanie, antykorozyjność, antypienność itd. bezpośrednio wpływa na elementy uszczelniające i współpracujące ze sobą. Stabilny film olejowy jest gwarancją długiej eksploatacji turbosprężarki. Jakiekolwiek zanieczyszczenia typu: pyły , woda ziarnka piasku, złogi olejowe, które mogą dostać się do silnika poprzez nieszczelności - przyczynią się do obniżenia trwałości turbosprężarki.



Kluczowe znaczenie ma również wymiana oleju na czas. Oleje do silników z turbo wlewamy tylko syntetyczne, naprawdę nie warto oszczędzać 50 zł w przypadku gdy nowa turbosprężarka potrafi kosztować ponad 3 tys. zł. Należy też pomyśleć o częstszej wymianie oleju niż zaleca producent. Jeśli samochód jest eksploatowany w upalne lato, porusza się z dużym obciążeniem ( komplet ludzi , bagaże, ewentualnie przyczepka, camping, teren górzysty) w takiej sytuacji olej silnikowy na pewno zużyje się szybciej. Straci on swoje właściwościa. Spadnie jego zdolność do akumulacji i rozpuszczania: sadzy, paliwa i innych substancji zawartych w spalinach. Podobnie będzie w trakcie częstych rozruchów silnika podczas srogiej zimy.
Jeden start zimnego silnika to równowartość przejechanych 300km po autostradzie.

wymiana filtrów oleju w auto naprawie płock

 

Analogicznie postępujemy z filtrami oleju i paliwa : należy kupować je najwyższej jakości ponieważ liczy się pojemność , dokładność i jakość filtrowania cząstek: małych , średnich i dużych. Nie łudżmy się, że tani zamiennik będzie choć w połowie tak dobry jak oryginał i zatrzyma wszystkie zanieczyszczenia. Filtrowanie oleju to proces,oparty na bocznikowym przepływie w razie utraty drożności ( czyli pojemności filtracyjnej). Wówczas olej w silniku krąży z pominięciem filtra oleju. Tanie filtry oleju mają słabej jakości materiał filtracyjny i niedokładnie wykonany zaworek zwrotny. Powoduje to spływanie oleju z magistrali olejowej do miski. Skutkiem tego są suche starty silnika - czyli rozruchy całkowicie bez smarowania. O częstszych wymianach oleju należy też pomyśleć wraz ze zwiększającym się przebiegiem pojazdu. Dzisiejsze nowoczesne silniki po przebiegu 250tys.km już nie są tak szczelne. Mogą występować w nich przedmuchy spalin na prowadnicach zaworowych i pierścieniach tłokowych. Spowodowane to jest lużniejszym pasowaniem fabrycznym ( zmniejszeniem oporów tarcia elementów ) - wymuszonym przez normę EURO 4 czyli ekologię.


Po dłuższej podróży, a także po krótkiej dynamicznej jeżdzie - należy wystudzić turbosprężarkę. Niech rozgrzany wirnik wydechowy , korpus i wałek turbosprężarki zdążą ostygnąć.

1. Najlepiej około 3-5 min przed dojazdem do celu podróży jechać spokojnie , bez gwałtownych przyspieszeń i na niskich obrotach.

2. Można także po zatrzymaniu auta odczekać kilka minut. Pierwszy sposób przynosi jednak lepsze efekty, ponieważ pojazd porusza się - przepływ powietrza przez komorę silnika chłodzi wszystkie podzespoły.

3. Zimą nigdy nie ruszać samochodem bezpośrednio po rozuchu zimnego silnika.

Tak naprawdę jest wiele urządzeń współpracujących z silnikiem które mogą doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki. Dzisiejsze jednostki napędowe i ich osprzęt to tak jakby naczynia połączone. Awaria jednego małego elektrozaworu, nieszczelność błachego wężyka, może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń, a nawet unieruchomienia samochodu. Producenci przewidzieli to i komputer sterujący w razie wykrycia nieprawidłowości potrafi przejść w tryb awaryjny. Nie zawsze jednak tak się dzieje, a przy każdym wyłączeniu silnika tryb awaryjny zostaje anulowany. Tak więc ekstremalne obroty turbiny znów są osiągane nim czujniki kolejny raz dostaną sygnał o nieprawidłowościach . Największy wpływ na uszkodzenia turbosprężarki ma : zapieczona geometria VNT, zapchany katalizator , filtr DPF/FAP, zawieszony EGR, nieszczelności w układzie dolotowym, ciała obce typu: fragmenty ukruszonych części odmy, zapchany smok pompy olejowej, przerwane procedury dopalania DPF/FAP itd.

Jeśli z komory silnika wydobywają się dziwne dzwięki podobne do:
metalicznego piszczenia, świszczenia, gwizdu - w trakcie przyspieszania- wówczas warto odwiedzić mechanika, powiedzieć o swoich spostrzeżeniach. Może to być niegrożna i tania w usunięciu nieszczelność. Długotrwałe użytkowanie z taką usterką może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Jeśli jednak okaże się, że wymiana turbosprężarki na nową/regenerowaną jest nieunikniona warto dowiedzieć się od mechanika , czy wie co było przyczyną uszkodzenia? Należy domagać się odnalezienia i zlikwidowania tej usterki , która spowodowała awarię. W przeciwnym razie nowa turbosprężarka długo nie posłuży.